Algemene beschouwing 2006 |
Inleiding. Voorzitter. Bij de behandeling van het coalitie akkoord gaf ik al
aan dat wij niet echt overtuigd waren van de uitgangs- en
standpunten van deze “nieuwe coalitie” en het voorliggende akkoord
zeker niet geruststellend was in het perspectief van de verdere
ontwikkeling van onze totale gemeente op sociaal/economisch, financieel
en toeristisch/recreatieve gebied. Geacht
college,
“Het kan anders, het moet beter” volstaat niet met bijna 150
pagina's papier. Papier is
geduldig. Wij niet! Uw
uitingen voor en na de verkiezingen staan dan ook in schril contrast met
uw planning voor de planperiode 2007-2010. Dit
stelt ons en naar verwachting menig kiezer dan ook zeer teleur! In deze korte
inleiding willen wij op voorhand aangeven dat door onze fractie een
drietal moties zijn voorbereid. Deze omvatten de volgende onderwerpen: -onderzoek
taakstelling bureau handhaving; -onderzoek
senioreneconomie -vaststelling vaste
vergaderdag bij extra bijeenkomsten buiten de reguliere agenda. Het indienen van
amendementen, aanvullende moties en mogelijke initiatiefvoorstellen
zullen we laten afhangen van uw antwoorden en 'natuurlijk in het duale
stelsel' van die van de collega-fracties in de raad. Hoofdfunctie
0 :
Algemeen bestuur. De laatste jaren zijn de
ontwikkelingen in gang gezet waaruit gebleken is dat deze het op langere
termijn voortbestaan van ons aller Valkenburg aan de Geul danig onder
druk zetten. De resultaten van de in 2002 gehouden bestuurskrachtmonitor
waren op strategisch en tactisch gebied net aan of onder de maat.
Arbitrair hierbij is natuurlijk ‘de maat’ welke gesteld wordt en
waarbij je als gemeente de hoogte van de lat bepaald. Momenteel worden door de provincie
activiteiten ontwikkeld om gemeenten via een verdiepingsonderzoek door
te lichten en staat er voor de jaren 2007/2008 een tweede
bestuurskrachtmonitor voor de Limburgse gemeenten voor de deur. In het beleidsplan wordt aangegeven
dat een niet vrijblijvende en verder gaande samenwerking met partners
een essentiële activiteit is met het oog op het behoud van de eigen
zelfstandigheid. In dezelfde alinea wordt gesteld dat een raadsbrede
discussie met als kernvraag of wij als zelfstandige gemeente willen
voortbestaan, vrijwillig herindelen of andere vormen van samenwerking
zoeken noodzakelijk is. vraag: ·
Kunnen
wij de op 12 december 2005 vastgestelde toekomstvisie van onze gemeente
op korte termijn doch uiterlijk voor de begrotingsbehandeling van 7
november ontvangen? ·
Hoe is de kostenpost van totaal € 111.000 aan nieuw beleid
in het planjaar 2007 onderverdeeld? ·
Bent
u met ons van mening dat de toekomstvisie, de door het Rijk voorgestane
herindelingsdiscussie, de verschillende samenwerkingsvormen op zowel
strategisch, tactisch en operationeel gebied op zeer korte termijn
integraal in een openbare raadsbrede discussie gevoerd moet worden? ·
Op
welke termijn kunnen wij het toegezegde overzicht van huidige
samenwerkingsverbanden en gemeenschappelijke regelingen tegemoet zien? ·
Welke voorbereidingen heeft u al getroffen of bent u
voornemens te treffen ter voorbereiding op een te verwachten
bestuurskrachtmonitor in 2007? ·
Bent u bereid om ter voorbereiding van deze BKM formatie
ondersteuning vanuit de organisatie vrij te maken en op welke post
worden te maken kosten nader verantwoord? U geeft verder aan dat de kwaliteit
van samenleving het resultaat is van de inzet van de drie pijlers van
het gemeentelijke beleid, te weten de economische-, de fysieke- en de
sociale pijler. Deze pijlers kennen elk hun eigen verantwoordelijkheid
en hebben eigen voorraden. vraag: ·
Op welke termijn denkt u deze gegevens te kunnen voorzien
teneinde het uitkristalliseren door de raad en de aansluitende
implementatie in de gemeentelijke organisatie te laten plaatsvinden? ·
Hoeveel extra formatie (fte) zal met deze implementatie en
consequente bijhouding en bijstelling van kengetallen noodzakelijk zijn?
·
Zijn deze extra formatiekosten in het voorliggende
meerjarenperspectief voorzien? Procedure
nieuwe burgemeester. Medio
juni 2007 wordt onze burgervader 65 jaar. Na vele jaren zich intensief
ingezet te hebben voor onze gemeente moeten we echter op korte termijn
aan de slag om een profiel op te stellen voor zijn opvolger. Onze
fractie is van mening dat dit direct aansluitend aan deze algemene
beschouwingen middels een vertrouwenscommissie voorvarend opgepakt moet
worden en er vanuit de Griffie actie richting Gouverneur genomen dient
te worden. Dit in tegenstelling tot uitspraken bij het recente bezoek
van de gouverneur in februari van dit jaar. vraag: ·
Kunnen wij het procedurevoorstel met beslismomenten en de
samenstelling van een vertrouwenscommissie op (zeer) korte termijn
tegemoet zien? Integriteit. Op
onze vragen ex. artikel 41 Reglement van Orde met betrekking tot het
invoeren van een integriteittoets voor wethouders en raadsleden, heeft u
in mei 2006 geantwoord dat landelijk en regionaal wordt gewerkt aan
toetsingsinstrumenten aan de hand waarvan de integriteit van bestuurders
en ambtenaren kan worden getoetst. Vraag: ·
Kunt u ons toezeggen dat deze materie, na afronding, aan de
raad wordt voorgelegd ter vaststelling van de verdere procedure? Elektronische
dienstverlening. U geeft verder aan dat u de
elektronische dienstverlening tegen het licht wil gaan houden. vraag: ·
Wat is de stand van zaken met betrekking tot de
implementatie van de wet Puber en de wet BAG en op welke termijn is deze
binnen de gemeentelijk organisatie geheel afgerond? ·
Wat is het beeld en wat zijn uw inzichten met betrekking de
mogelijke financiële risico’s bij het niet goed beheren van deze
gemeentelijke gegevens? · Op welke termijn denkt u het DigiD voor bijvoorbeeld afname van uitreksels burgerlijke stand, GBA gegevens en overige gemeentelijke informatie binnen de gemeente te kunnen invoeren? Samenwerken. Binnen het Elsloo overleg wordt op
strategisch niveau gezocht naar concretere samenwerking van gemeenten in
het midden gebied tussen de Tripool gemeenten Maastricht, Heerlen en
Sittard-Geleen. Voorgesteld wordt om voor de duur van twee jaar hiervoor
een bedrag te voteren van € 2,00 per inwoner. De strategische
samenwerking zal vooral gezocht worden in de lijn van de
Versnellingsagenda, op het onderwerp Health, Cure en Care en de
hieronder liggende 4 programmalijnen. Voor onze gemeente van wezenlijk
belang! Een ander voordeel van deze vorm van strategische samenwerking
is het gegeven dat het kerngebied complementair werkt aan het Tripool
Zuid Limburg. In de raad hebben diverse fracties hier hun geluiden over laten horen. Wat ons echter opvalt, is dat hier wel een nadrukkelijk verschil geconstateerd kan worden tussen hetgeen wat de raad wenst: zoek toenadering met gemeenten in het Mergelland waarbij vooral gedacht wordt aan Gulpen-Wittem en Margraten en hetgeen dat het college van b&w vervolgens op strategisch niveau doet binnen het ‘Elsloo-overleg’ en operationeel de samenwerkingstoenadering naar Nuth, Meerssen en Beek zoekt. vraag: · Op welke manier wordt concreet de positie van Valkenburg aan de Geul op de agenda van het kerngebied gewaarborgd? “Vierhoeksoverleg”. Op operationeel niveau wordt binnen
het “Vierhoeksoverleg” met de gemeenten Beek, Meersen en Nuth sinds
enkele jaren getracht een verregaande samenwerking tot stand te brengen
op de gebieden van Personeel en Organisatie, Facilitaire zaken/Inkoop,
Automatisering en Handhaving. vraag: ·
Kunt u ons concreet per beleidsveld aangeven welke concrete
resultaten voor dit moment te melden zijn? ·
Welke efficiëntievoordelen zijn tot heden bereikt en heeft
er al een versterking van strategische functies in de gemeentelijke
organisatie plaatsgevonden? Binnen
de regio worden de mogelijkheden onderzocht om op termijn een
gezamenlijke salarisadministratie, evenals een gezamenlijke inkoop van
opleidingen etc. te realiseren. vraag: ·
Hoe
is de stand van zaken met betrekking tot verdergaande vormen van
samenwerking op het terrein van personeelszaken tussen de “groep
Valkenburg/Nuth en laten we maar zeggen de “groep Gulpen”? ·
Op
welke termijn kunnen de concrete resultaten van dit overleg worden
ingewacht? Vaste
wekelijkse vergaderdatum. De
afgelopen weken hebben wij regelmatig moeten constateren dat het haast
onmogelijk was om een vergaderdatum vast te stellen. Stond de datum al
vast, gebeurde het regelmatig dat vanwege onvoorziene omstandigheden van
diverse aard de vergaderdatum in overleg met de fractievoorzitters werd
bijgesteld. Dit wederom met alle gevolgen voor eigen agenda-afspraken en
geplande fractiebijeenkomsten. vraag: ·
Is
de raad bereidt om op voorhand een vaste vergaderdag vast te leggen voor
het houden van extra raad- en commissievergaderingen c.a.? ·
Kan
deze vaste vergaderdag worden gekoppeld aan de maandag, zijnde de
reguliere vergaderdag van onze raad? Hoofdfunctie
1 :
Openbare orde en veiligheid. Handhaving
in de openbare ruimte. In
een tijd waarin normen en waarden steeds minder inhoud krijgen en voor
veel mensen geweld steeds dichterbij komt, is handhaving in de openbare
ruimte voor onze fractie een must. De aanstelling van bijzondere
opsporingsambtenaren (BOA’S) onderschrijven wij dan ook volledig. Over
de klantvriendelijkheid van deze opsporingsambtenaren hebben ons echter
klachten bereikt. In de raadsadviescommissie ABA zijn deze reeds
aangegeven. Door
de burgemeester werd aangegeven dat er een evaluatiegesprek met de
BOA’S zou plaatsvinden, waarin de door onze fractie geuite klachten
mede aan de orde zouden komen. vraag: ·
Heeft deze toegezegde evaluatiebespreking al plaatsgevonden
en zo ja, wanneer komt de burgemeester nader terug op onze
vraagstelling? ·
Zo nee, wanneer vindt de evaluatiebespreking alsnog plaats? Ook IBGV is van mening dat de vorming van een
Veiligheidshuis middels één plan van aanpak voor verbetering van de
veiligheid en leefbaarheid in de wijken en dorpen zal gaan zorgdragen.
Daarom staat IBGV ook achter het initiatief van de burgemeester om
hierop te reageren. vraag: ·
Waar wordt de
verruimde formatie uitbreiding binnen het bureau Handhaving concreet
ingezet voor “blauw op straat” of wordt hier ook in de
administratieve dienst voorzien? ·
Zoals de naam al zegt
staan deze groeibanen in het licht van In- en Doorstroom binnen de
organisatie. Welke mogelijkheden zijn voorzien teneinde deze mensen op
termijn te laten doorstromen naar de reguliere arbeidsmarkt? In
de productbegroting wordt uwerzijds aangegeven dat veiligheid in de breedste
zin van het woord van en voor de burger een belangrijke plaats zal
innemen op de beleidsagenda voor de komende jaren. De noodzakelijke
maatregelen worden ingezet ter vergroting van het sociale
veiligheidsgevoel. IBGV
is van mening dat dit slechts kan functioneren met een vooraf
vastgesteld
integraal veiligheidsplan en een benoemde coördinator
integrale veiligheid. Bestuurlijke
aanpak. Bestuurlijke
aanpak is erop gericht om middels een preventieve werkwijze, gericht op
externe en interne integriteit van het overheidshandelen, te voorkomen
dat de overheid zelf meewerkt aan de innesteling van de onderwereld in
de bovenwereld. vraag: ·
Heeft
deelname aan het traject geleid tot de gewenste effecten en welke
onderdelen en ontwikkelingen zijn concreet aan de aarde gesteld? ·
Op
welke manier is de Bestuurlijke aanpak binnen de organisatie opgezet en
ingebed en hoeveel formatie op jaarbasis is hiervoor minimaal
noodzakelijk? ·
Wordt
voor de komende jaren het traject voortgezet? Zo, ja hoeveel bedragen
dan de structurele kosten voor deelname en extra formatie voor
uitvoering van de bestuurlijke aanpak? Vergunningen
en handhaving. Sinds
de rampen in Deventer en Volendam is de overheid in heel Nederland
strenger gaan toezien op de naleving van regels over de brandveiligheid.
Alom heerst de gedachte dat de brandweerzorg in Valkenburg aan de Geul
daarbij iets te ver is doorgeschoten. vraag: ·
Hoe
vindt op dit moment de controle op gebruiks- en evenementenvergunningen
binnen de gemeente plaats? ·
Bent
u bereid in het kader van de deregulering om de naleving, uitvoering en
handhaving van regels te versimpelen en in een werkdocument voor
betrokken partijen vast te leggen? Hoofdfunctie
2 :
Verkeer, Vervoer en Waterstaat. In de algemeenheid willen wij voor dit
programma opmerken dat het als zeer storend ervaren werd dat
beleidsmatige ontwikkelingen binnen het programma Verkeer, Vervoer en
Waterstaat niet in de voorliggende programmabegroting worden vermeld.
Daarentegen wordt (in het volgens u niet ter discussie staande)
collegeprogramma 2006-2010 uitgebreid stilgestaan met betrekking tot
toekomstige beleidsontwikkelingen en ombuigingen. vraag: ·
Ligt hier een diepere reden aan ten grondslag? ·
Zijn de in het collegeprogramma genoemde bedragen integraal
verwerkt in de nu voorliggende begroting? Veel
klachten van inwoners gaan over hun directe leefomgeving. Het onderhoud
vraagt steeds meer aandacht, allereerst omdat mensen steeds veeleisender
worden als het gaat om de kwaliteit van de leefomgeving. vraag: ·
Hoe wordt het onderhoudsniveau in het publieke domein door
uw college gegarandeerd als op voorhand blijkt dat u voor het minimaal
noodzakelijke onderhoud nu reeds een geïndexeerd structureel tekort
heeft van 187.000 euro? Verheugd zijn wij te vernemen dat u
het “groenproject” van zo groot belang vindt dat u dit project een
structureel karakter wilt geven. Wij willen u hierbij wel op wijzen dat
het hier additionele werkzaamheden betreft en het niet zo mag zijn dat
vanwege budgettaire tekorten op de diverse onderhoudsvelden door de
werknemers binnen het “groenproject” reguliere onderhoudstaken
worden ondergebracht. Onderhoud Geulpark. Een
ander belangrijk onderdeel als het beheer en onderhoud van het Geulpark
wordt (gemakshalve?) volledig uit de programmabegroting weggelaten. Het
Geulpark werd door het toenmalige gemeentebestuur aangelegd als
aantrekkelijke water- en wandelvoorziening voor inwoners en toeristen
tussen het rumoerige centrum en de
rust van het buitengebied rondom kasteel Oost en Chaloen. vraag: ·
Is
het correct als wij stellen dat uw college hiervoor geen middelen wil
vrij maken of kunnen de benodigde onderhoudsgelden gevonden worden in de
nu voorliggende beheersbegroting? ·
Is het uw college bekend dat de
onderhoudstoestand van loopsteigers, beschoeiingen en vooral diverse
dode wilgenbomen gevaar opleveren voor gebruikers en recreanten in het
betreffende gebied? ·
Bent u bereid over te gaan tot
alternatieve maatregelen voor de veiligheid van gebruikers en
recreanten, in het ergste geval een fysieke afsluiting? Wegbeheer. In
het onderdeel wegbeheer en openbare verlichting geeft u aan dat wederom
een inspectie van het gehele wegennet binnen de gemeente wordt
uitgevoerd. Waarbij op basis van de inspectieresultaten een nieuwe
meerjarenplanning wordt opgesteld. Hieruit volgt op basis van de
schadebeelden in het veld, verouderingsmodellen etc. welke rijbaan aan
de beurt is voor een overlaging of welk trottoir aan de beurt is voor
herstraatwerk. vraag: ·
Bent u bereid deze uitkomsten voor raad en burgers
inzichtelijk te maken en inhoudelijk te bespreken in de adviescommissie
SOB? Openbaar Vervoer. Na de recente openbare aanbesteding
van het openbare vervoer door de Provincie, gaat Veolia per 10 december
het openbare vervoer in onze gemeente uitvoeren. Voor een adequate
uitvoering van dit OV zijn meerdere infrastructurele maatregelen
noodzakelijk in het kader van een goede bereikbaarheid en bediening van
de inwoners. Een klein voorbeeld van deze maatregelen is de aanleg van
verhoogde bushaltes etc. vraag: ·
Worden de kosten van deze aanpassingen volledig gedragen
door de Provincie Limburg? ·
Zo, nee waarom zien de noodzakelijke middelen niet voorzien
in de voorliggende begroting en uit welke middelen wilt u deze dan gaan
financieren? Duurzaam veilig doorgaande wegen. Er wordt gesteld dat vele doorgaande
wegen binnen onze gemeente niet voldoen aan de richtlijnen die vanuit
het Landelijk Duurzaam verkeersbeleid zijn opgesteld. U noemt in uw
programma de wegen welke volgens uw inschatting hiervoor in aanmerking
zouden moeten komen. Helaas bent u hier wederom niet zorgvuldig te werk
gegaan. De N595 door de bebouwde kommen van Oud Valkenburg, Schin op
Geul en Schoonbron wordt volledig over het hoofd gezien. Een weg waar de
school/thuisroute over de rijbaan wordt geleid kan men niet zondermeer
negeren. vraag: Ÿ
N595, betekent geen verdere actie in deze, dat de bewoners
en toeristen, de aanleg van een alternatief voetpad kunnen vergeten en
hierdoor dagelijks in spanning moeten afwachten op dat ene noodlottige
ongeval op deze school/thuisroute? Ÿ
Bent u met onze fractie van mening dat het onderzoek naar en
eventueel de aanleg van een verbindingsvoetpad mede gezien de dagelijks
terugkerende onveilige verkeerssituaties ter plaatse, van urgent belang
is? Ÿ
Bestaat de mogelijkheid tijdens de begrotingsvergadering een
kopie van de door de raad vastgestelde wegcategorisering te ontvangen? Ÿ
Bent u met ons van mening dat voor het gehele grondgebied
van deze gemeente een wegcategorisering vastgesteld moet worden en de
richtlijnen die vanuit het Landelijk Duurzaam verkeersbeleid zijn
opgesteld niet sec. van toepassing kunnen zijn op ontsluitingswegen,
maar hier de synergie met woonkernen en buurten eveneens gezocht moet
worden? Ÿ
De vaststelling van wegcategoriseringen (beleid) valt onder
de competentie van de raad? Problematiek parkeren vrachtverkeer. Door benoeming van een centrale
parkeervoorziening als voorgesteld binnen het bedrijventerrein De Valk
bestaat de mogelijkheid een parkeerverbod op te nemen in de APV.
Handhaving op dit onderdeel zal dan op de 1e plaats door de
politie gewaarborgd dienen te worden. vraag: Ÿ
Wanneer concreet kunnen wij een afronding van deze
problematiek en een aanpassing van de APV op dit onderdeel tegemoet
zien? Hoofdfunctie
3 :
Economische Zaken. De
uitvoering van de toeristische visie is het richtinggevende kader voor
de N.V. Ontwikkelingsmaatschappij Valkenburg aan de Geul. vraag: ·
Het is toch de N.V. Ontwikkelingsmaatschappij Valkenburg aan
de Geul die in eerste instantie hierin onderzoek moet doen? ·
Is het de N.V. Ontwikkelingsmaatschappij niet gelukt de
daarbij relevante organisaties actief te betrekken? Of heeft men hier
nog niets aan gedaan? ·
Is het een noodgreep dat thans ter stimulering van
initiatieven €40.000,= beschikbaar wordt gesteld uit de gereserveerde
middelen van de toeristische visie om überhaupt een dergelijk onderzoek
alsnog te laten plaatsvinden, thans op uitdrukkelijk verzoek van het
college? In
juni 2005 heeft de raad ingestemd met de beschikbaarstelling van een
extra krediet teneinde de directeur van de ontwikkelingsmaatschappij in
het jaar 2006 de mogelijkheid te bieden om extra middelen vanuit andere
overheden te verwerven voor de uitvoering van prioritaire projecten uit
de Toeristisch Visie Valkenburg aan de Geul. Inmiddels
nadert de datum van 1 januari 2007 met rasse stappen en is er “aan het
front volgens onze inschatting absolute radiostilte”. In ieder geval
absolute stilte voor wat betreft uw toezegging en informatieverstrekking
aan de raad. Wel geeft u aan dat de NV vanaf deze datum financieel
gezien op eigen benen dient te staan. Met het oog op het tijdig
opstarten van eventueel noodzakelijke acties door de raad, verzoeken wij
u dan ook met klem de periodiek toegezegde informatie op korte termijn
in een chronologisch en financieel overzicht met de stand van zaken
betreffende “financiële vorderingen en/of harde toezeggingen” op
dit moment te overleggen. vraag: ·
Kunnen wij bij de aanstaande algemene beschouwingen een
overzicht ontvangen met de stand van zaken en “financiële vorderingen
en/of harde toezeggingen” op dit moment? ·
Hoe is de “spin off” van gerealiseerde projecten tot
heden voor de gemeentelijke begroting? ·
Wordt de door de raad vastgestelde prioritering uit de
bijbehorende projectenlijst nog gevolgd of dient de raad hierin
expliciet een nieuwe prioritering vast te stellen? ·
Komt het voortbestaan van de NV
Ontwikkelingsmij. niet in gevaar door de nu voorgestelde koerswijziging
en het stopzetten van de financiële gemeentelijk geldstroom? ·
Hoe verhoudt zich deze
koerswijziging met eerdere besluitvorming door de raad? ·
Hoe wordt de reactie ingeschat van de overige aandeelhouders
in de NV als de grootste aandeelhouder (70%) de
financiële gemeentelijk geldstroom stopzet? Wellness
Boulevard. Ondanks
het feit dat het college schermt met “Wellness Boulevard” en vooral
de burgemeester geen mogelijkheid onbenut laat om dit “project van de
toekomst” te promoten, wordt hierover in zowel het Collegeprogramma
2006-2010 als in de Programmabegroting 2007-2010 niet bijster veel
vermeld. vraag: ·
Wanneer bent u voornemens die duidelijke/heldere
beleidsnotitie te schrijven over de wenselijke invulling van de wellness
boulevard inclusief kosten, investering, kansen, risico’s en last but
not least realisme en haalbaarheid? ·
Wat wordt nu concreet in de visie van uw college verstaan
onder “Wellness” en de hieraan gekoppelde “Wellness Boulevard”? Samenwerking. Met
betrekking tot de economische samenwerking wordt aangegegeven dat u gaat
inzetten op het realiseren van samenwerkingsmogelijkheden met enerzijds
omliggende gemeenten als ook euregionaal. Dit alles met het doel om aan
het einde van deze raadsperiode een stijging van parkeeropbrengsten en
overnachtingen te realiseren. Een heel nobel streven in de wetenschap
dat de kwalitatieve verbeteringen via de ingezette weg van de
Toeristische visie deze spin off ook nastreeft en concreet met aantallen
en inkomsten onderbouwt. vraag: ·
Bent u bereid om vooraf in een smartgeformuleerde
beleidsnotitie de uitgangspunten en te verwachten stijging van
parkeeropbrengsten en overnachtingen nader te formuleren en te
onderbouwen? VVV
Zuid Limburg. Wij constateren dat u de verhouding met de VVV slechts vanuit een financieel gezichtspunt wilt benaderen. U geeft namelijk aan dat de verhouding van de gemeente ten opzichte van de VVV Zuid Limburg zal worden herzien op het gebied van subsidies. U gaat volledig voorbij aan de recente ontwikkelingen in de gemeente Sittard Geleen welke eveneens financiële uitwerking voor onze gemeentelijke bijdrage zal hebben. Voorts heeft het gemeentebestuur van Sittard Geleen erop aangedrongen dat de twee VVV’s in Zuid Limburg fuseren. Iets dat wij als IBGV eveneens voorstaan temeer daar hierdoor de hele regio kan profiteren van de naamsbekendheid van de stad Maastricht en er een organisatie ontstaat die efficiënter en met minder kosten kan werken. Tevens ontvangen we verontrustende geluiden over de kwaliteit van de VVV.Deze geluiden worden ondersteund door eigen ervaringen. Naar de toekomst toe zal binnen deze organisatie het nodige moeten veranderen willen ze op onze steun kunnen blijven rekenen, de bijdrage en de hoogte hiervan zal wat ons betreft absoluut nog ter discussie komen te staan. Holland
Casino / Kop Cauberg. De
vermelde teksten onder voornoemde onderwerpen in het beleidsplan staan
in gespannen verhouding met elkaar. Enerzijds geeft u aan dat u alles in
het werk stelt om het Casino op de Cauberg te behouden en een alinea
later formuleert u randvoorwaarden bij een eventueel vertrek van het
Casino naar Maastricht. In de wetenschap dat papier geduldig is en er
gesprekken plaatsvinden of gevonden hebben tussen de bestuurders van
betrokken partijen willen wij ons voor deze onderdelen in 1e
termijn beperken tot enkele vragen. vraag: ·
Waar
wilt u als college voor gaan in de wetenschap dat een raadsbreed
raadsbesluit zich uitspreekt over het behoud van Holland Casino in
Valkenburg? ·
Is
het ‘herenakkoord’ tussen de gemeente Maastricht, Provincie en onze
gemeente zoals door u verwoord bij een eventueel vertrek van het casino
voorzien van de nodige handtekeningen door Maastricht en Provincie? ·
Wanneer
denkt u het voornoemde ‘herenakkoord’ integraal ter beoordeling aan
de raad voor te leggen? Commerciële bril. De afgelopen jaren heeft onze fractie u diverse malen
voorgehouden dat de aanpak van de diverse wielerevenementen beter kon.
Vooral op het gebied van sponsoring hebben wij de afgelopen jaren veel
kansen laten schieten. We waren dan ook zeer verheugd om te horen dat
diverse lokale, regionale en landelijk bedrijven bereid waren om financiële
bijdragen te leveren aan de kosten van de diverse wielerevenementen. We
hopen dan ook dat met de nu opgedane ervaringen er een netwerk van
kennis en contacten is ontstaan dat ook gebruikt kan worden bij de
organisatie van de Amstel Gold Race. Wel bekruipt ons nogal eens het
gevoel dat bij dit soort evenementen makkelijk zaken toegezegd worden
die niet nagekomen worden. vraag: ·
Gaat u de organisatie van de Amstel Gold Race commerciëler
aanpakken met de nu opgedane kennis waardoor de financiële taakstelling
makkelijker kan worden behaald? Markt
Sibbe. Vanuit
de gemeenschap Sibbe bereiken ons meerdere berichten dat de afstand
vanaf het dorp naar de huidige marktlocatie bij de familie Pinckearts
aan de Sibberweg een steeds groter obstakel vormt en, hetgeen nadelige
gevolgen en effecten heeft voor het bezoek aan de weekmarkt. Gezien de
minimale winkelvoorzieningen in der kern Sibbe een ongewenste
ontwikkeling. vraag: ·
Bent u bereid om de weekmarkt te Sibbe op korte termijn
terug te brengen naar voornoemde locatie nabij het gemeenschapshuis De
Blokhut? Gemeentelijke eigendommen. Enkele jaren geleden is ervoor gekozen om
actiever om te gaan met verkoop van de gemeentelijke eigendommen, een
zaak die wij destijds onderschreven. Het overgrote deel van de
kroonjuwelen is te gelde is gemaakt. Daarnaast heeft de gemeente de
nodige weilanden en kleinere percelen grond en reststroken in eigendom.
Van deze eigendommen is een groot gedeelte verpacht dan wel in gebruik
gegeven aan particulieren. Vraag: Ÿ
Heeft er ooit een inventarisatie plaats gevonden van deze gemeentelijke
gronden met eventuele verpachtingen in grond gegeven? Zo ja kunt u ons
binnen 6 maanden informeren over oppervlakten van nog uit te geven
gronden in zowel het bebouwde- als buitengebied en welke inkomsten
indicatief hiermee gemoeid zijn? Ÿ
Bent u bereid de inkomsten uit verkoop van deze goederen tijdelijk te
reserveren en te oormerken en middels een raadsbesluit her te bestemmen
dan wel door te leiden naar de algemene reserve? Hoofdfunctie 4 :
Onderwijs.
Wat werd er nu eigenlijk besloten? Deze uitwerkingen zullen wij dan ook
kritisch blijven volgen en verwachten van uw college dat periodiek via
de raadscommissie(s) informatie wordt verstrekt over de vorderingen van
gesprekken en concept overeenkomsten met betrokken partijen. vraag: ·
Kunt u ons toezeggen dat alle ontwikkelingen en vorderingen
met betrekking tot het nieuwe Stella Maris College en Bibliotheek
periodiek via de raadsadviecommissies wordt verstrekt? ·
Bent
u bereid een plan van aanpak met beslismomenten ter kennis te brengen
aan de raad, zodat een stappenplan en (procedure)termijnen ook hier
nauwlettend gevolgd kunnen worden? ·
Vindt
u het ‘CNC’ ook niet
goed in het gehoor liggen? Voorgenomen
bezuinigingen schoolbegeleidingsgelden. De
directeur van de basisschool St.Joseph Broekhem heeft, met ondersteuning
van de collega-directeuren van alle basisscholen van Valkenburg aan de
Geul, onlangs een brandbrief gericht aan de gemeente. Dit naar
aanleiding van het besluit om alle gelden, beschikbaar voor
schoolbegeleiding, aan de basisscholen van Valkenburg aan de Geul te vraag: ·
Is het college met ons van mening en bereid de voorgenomen
bezuinigingen op genoemde gemeentelijke bijdragen te herzien en de
begroting op dit onderdeel aan te passen, zodat de basisscholen de
broodnodige middelen blijven krijgen voor de zorg van de kinderen
waarmee onze gemeente eveneens gediend is? Hoofdfunctie 5 :
Cultuur en Recreatie. Voorzitter
als fractie IBGV zijn wij de mening toegedaan dat naast alle overige
beleidsnotities en visies, het een goede zaak zou zijn dat er met het
oog op huidige en toekomstige ontwikkelingen op het gebied van
evenementen, welness en wat dies meer een goede basis noodzakelijk is op
het gebied van de cultuurvisie. Ook in economisch perspectief zou een
dergelijke visie welkom zijn. Vraag: ·
Bent
u bereid in de 1e helft van deze raadsperiode een helder
beleid, met prioriteiten en een financieel onderbouwd verhaal in de vorm
van een strategische beleidsnota Cultuur vorm te geven? Welzijnsplan
2008-2011 en herijking subsidies. Wij
zijn het volledig met uw zienswijze eens dat de verenigingen de
ruggengraat vormen van het sociale leven in alle kernen van onze
gemeente. De verenigingen zijn de bouwstenen van de samenleving en
dienen gekoesterd te worden. Voor het verenigingsleven wordt het steeds
moeilijker financieel het hoofd boven water te houden. Een jaarlijkse
gemeentelijke subsidie is dan ook onontbeerlijk voor het
verenigingsleven. Ondanks dat alles duurder wordt, is indexering al 8
jaar niet meer van toepassing op de subsidies aan verenigingen. Ons
inziens is het thans de hoogste tijd om de indexering eens serieus onder
de loep te nemen. Vraag: ·
Bent u bereid per 1 januari 2008 de indexering te
herstellen, zoals die tot 8 jaar geleden wél gold? Een verzoek dat
eveneens ondersteund wordt door de Sociaal Culturele Raad Valkenburg aan
de Geul. U
bent voornemens de subsidies voor individueel muziekonderwijs vanaf 2007
te schrappen. Geen nobel streven, daar hier sprake is van een
discriminerende maatregel tussen verschillende doelgroepen. Een
leerling uit de gemeente Valkenburg aan de Geul die niet lid is van een
HaFaBra vereniging of zangkoor betaalt € 400 méér dan een leerling
die wél lid is van een dergelijke muziek- c.q. zangvereniging. Dit kan
toch nooit de bedoeling zijn en is ons inziens trouwens in strijd met
het gelijkheidsbeginsel. Wij zijn dan ook voorstander van een gelijke
verdeelsleutel, gelijke monniken – gelijke kappen. Ons
standpunt hierin is dat: -muziekonderwijs
voor alle jeugdige leerlingen dient genoten te worden tegen dezelfde
kostprijs; -als
het cursustarief voor leerlingen van een HaFaBra vereniging of zangkoor
stijgen, dan kunnen deze verenigingen hierin gecompenseerd worden door
middel van een aanvullende extra (prestatie-)subsidie muziekonderwijs. -naast
HaFaBra - en zangverenigingen herbergt onze gemeente nog andere
muziekverenigingen, namelijk drumbands en klaroenkorpsen die deel
uitmaken van de verschillende schutterijen die onze mooie gemeente rijk
is. De
leerling-muzikanten van deze verenigingen genieten geen gesubsidieerd
muziekonderwijs en moeten sinds jaar en dag hun “eigen broek
ophouden”. Deze verenigingen moeten zelf, op eigen kosten, zorgen voor
een docent die de muziekopleiding voor zijn rekening neemt! Wij
pleiten ervoor dat ook deze verenigingen in de toekomst in aanmerking
komen voor een compensatieregeling in de vorm van een aanvullende extra
subsidie muziekonderwijs. Vraag: ·
Bent u bereid bovengenoemde voorstellen over te nemen, zodat
recht gedaan wordt aan het gelijkheidsbeginsel en er zeker van
gemeentewege geen onderscheid gemaakt wordt tussen de verschillende
zang- en muziekgezelschappen? ·
Bent u met ons van mening dat met de nu voorgestelde
bezuinigingsmaatregelen weer onnodig het “arm en rijk principe”
wordt toegepast waardoor het muziekonderwijs in de toekomst nog slechts
bereikbaar wordt voor de “beter gesitueerden”in onze samenleving? Wij
zijn onaangenaam verrast door uw voornemen om vanaf 2008 geen vaste
subsidie meer beschikbaar te stellen voor het openluchttheater in
Valkenburg. Een vergoeding voor bijzondere evenementen die hiervoor in
de plaats komt biedt dit stukje cultureel erfgoed geen enkele zekerheid. vraag: ·
Wij willen hierbij uitdrukkelijk stellen ons tegen uw
voornemen te verzetten en vragen u dan ook met klem te heroverwegen om
alsnog te komen tot een jaarlijkse structurele subsidie ten behoeve van
ons aller Openluchttheater. Steekmuseum. Met
betrekking tot het Streekmuseum wordt geen enkele doorkijk gegeven voor
de komende planperiode. Wel kan men in het collegeprogramma uit een
kleine alinea opmaken dat u nog bezig bent met het onderzoeken van de
beste mogelijkheden om een goede toekomst van deze cultuur en historisch
gezien waardevolle voorziening te kunnen waarborgen. Ook voor het gebouw
zelf zoekt u nog naar oplossingen. vraag: ·
Moeten wij hieruit concluderen dat de problematieken m.b.t.
het Streekmuseum in deze planperiode niet meer aan de orde zijn ? · Of wordt de raad na afronding van het onderzoekstraject overvallen teneinde de noodzakelijke financiële middelen beschikbaar te stellen? Gemeentegrot. De
gemeentegrot herbergt een groot aantal cultuur historische waarden. Denk
hierbij maar eens aan de prachtige wandschilderingen in houtskool,
sculpturen etc. vraag: ·
Is er ooit een inventarisatie gemaakt van de cultuur
historische waarden die zich in de gemeentegrot bevinden? Zo nee,
wanneer denkt u een en ander in kaart te kunnen brengen? ·
Is er voldoende aandacht voor- en worden preventieve
maatregelen genomen tegen eventuele beschadigingen van deze cultuur
historische waarden tijdens evenementen in de gemeentegrot? ·
Zo ja, op welke wijze worden deze dan ingevuld? Zo nee,
wanneer denkt u met een plan van aanpak te komen? Dorpsraden. Met
betrekking tot de dorpsraden hebben we hopelijk een onrustige periode
afgesloten en zullen deze de komende periode met hun eigen toekomstvisie
op tactisch terrein een welkome bijdrage leveren aan de toekomstvisie
“Valkenburg aan de Geul, vraag: ·
Bent
u bereid de verslaglegging van de overlegpunten met de dorpraad en
bijbehorende actielijst binnen 6 weken na de vergadering aan de raad ter
kennisneming te doen toekomen? De
IBGV fractie is er voorstander van om de dorpsraden jaarlijks een
beperkt budget ter beschikking te stellen, dat onder bepaalde spelregels
binnen het grondgebied kan worden ingezet voor elementen in het publieke
domein. vraag: ·
Wilt
u de dorpsraden ondersteunen in hun werkzaamheden met een jaarlijks
bedrag dat ze kunnen inzetten voor werkzaamheden van diverse aard? Sportcomplexen. Voor
het aansturen van een efficiënt gebruik van sportcomplexen is in de
programmabegroting is voor 2007 eenmalig een bedrag gereserveerd van
€50.000. Feit
is dat er medio 2001 een extern onderzoek heeft plaatsgevonden waarbij
enerzijds een onderzoek door een terzake deskundig onderzoeksbureau een
doorblik is gegeven van het noodzakelijke
onderhoud voor de planperiode van 10 jaren. Daarnaast heeft er in nauwe
samenwerking met de afdeling een inventarisatie onder alle verenigingen
plaatsgevonden waarbij ledenaantallen, noodzaak van aanpassingen etc.
werden verwoord. Het
door u voorgestane eenmalig bedrag voldoet bij lange na niet aan het
verwachtings-patroon bij de diverse verenigingen en is slechts een
druppel op een gloeiende plaat om te komen tot een efficiënte
aansturing en gebruik van de buitensportcomplexen. Het
IBGV standpunt in deze is dat bij het uitoefenen van sport op- of in
gemeentelijke complexen,
dit op een veilige en verantwoorde manier moet kunnen gebeuren. vraag: ·
Deelt
u onze mening zoals hierboven is aangegeven? ·
Wanneer wordt de “evaluatie buitensportcomplexen” m.b.t.
het gebruiks- en onderhoudsaspect,
zoals toegezegd door de portefeuillehouder, concreet aan onze raad
gepresenteerd? Kunnen wij deze voor de start van het komende
buitenseizoen 2007/2008 verwachten? De
problematiek van hockeyvereniging Sjinborn is al meerdere malen ter
sprake geweest in de betreffende commissie. Deze vereniging barst uit
haar voegen op de huidige locatie. Een oplossing is dan ook dringend
gewenst. Recent mochten wij via de media vernemen dat een mogelijke
uitbreiding gesitueerd zal worden nabij het huidige complex. Op deze
locatie hebben wij in het verleden meerdere malen aandacht gevraagd voor
een adequate ontsluiting naar- en parkeermogelijkheden nabij het
complex. Graag
zouden wij van de plannen hieromtrent op de hoogte worden gebracht. vraag: ·
Op
welke termijn kunnen we een nader voorstel betreffende de
ruimteproblematiek van de hockeyvereniging verwachten? Paardenbak. Ten
behoeve van het gedeeltelijk financieren van de aankoop en inrichting
van een paardenbak in Houthem wordt een eenmalig bedrag opgenomen van
€ 20.000. Het enige dat in de programmabegroting wordt aangegeven is
dat de ruiterclub en de schutterij hiervan gebruik zullen gaan maken. U
zult toch wel begrijpen dat wij gaarne nadere informatie hadden gehad
over de situering van deze voorziening en nader inzicht de bijbehorende
exploitatie van het geheel. vraag: Hoofdfunctie 6 : Sociale voorziening en
maatschappelijke dienstverlening. IBGV is zeer tevreden met het gevoerde
sociale- en reïntegratiebeleid tot nu toe. Er is op een goede manier,
innovatief ingespeeld op de nieuwe WWB wetgeving en haar gevolgen,
waarbij we ons sociale gezicht overeind hebben kunnen houden. vraag: ·
Kunt u ons concreet
aangeven hoeveel aanvragen Breekfonds voor de komende planperiode is
geraamd en wat de gemiddelde hoogte van tegemoetkoming zal worden? ·
Welk effect heeft de
door u genoemde verhoging voor de zelfstandige 65 plusser met een
pensioen < 10% van de AOW uitkering en de 65 plusser welke zijn oude
dag geniet in een bejaardenhuis of andere voorziening? Een
verdere uitwerking van een regionaal armoedebeleid wordt door ons
gesteund. Gezien de geraamde middelen aan bijzondere bijstand in relatie
met verhoging van de inkomensgrens bij het Breekfonds maken wij ons wel
zorgen voor de dekking van het armoedebeleid in de toekomst. Wellicht is
hierbij een koppeling noodzakelijk met de WMO waarbij als onderdeel van
de prestatievelden het een doel is om mensen uit een isolement te
houden. Schuldhulpverlening. IBGV is voorts een grote voorstander om de
schuldhulpverlening nadrukkelijker in het Valkenburgse te situeren.
Concreet betekent dit dat de voor de “WSNP cliënten” een spreekuur
in Valkenburg dient te worden gecreëerd. Waarbij het niet sec. voor
reguliere bijstandscliënten gaat, maar om schuldhulpverlening voor
iedereen. Ook de preventieve schuldhulpverlening is zeer wenselijk en
kan veel mensen behoeden voor schulden. vraag: ·
Graag horen wij van
de wethouder of hij de mogelijkheden hiertoe wil onderzoeken en
eventueel t.z.t. concreet wil maken? Sociale
werkvoorziening. Door
de landelijke overheid wordt momenteel hard getrokken aan een nieuwe
bijgestelde Wet sociale werkvoorziening (nWsw) waarbij men de vergoeding
van de deelnemers In
de nu voorliggende begroting wordt geen vermelding gedaan van eventuele
financiële risico’s voor de gemeente vanaf 2008. Zelfs in de
risicoparagraaf wordt hier geen melding van gemaakt. vraag: ·
Mogen wij hieruit concluderen dat de financiële risico’s
voor onze gemeente van beperkte aard zijn? Vergrijzing
/ senioreneconomie. Voorzitter
als de onder de kerngegevens trend aangaande de daling van het
inwonertal deze periode doortrekken, zal de gemeente Valkenburg aan de
Geul medio 2008 de grens van de 17.000 inwoners in negatieve zin
overschrijden. Een signaal dat toch bij menig bestuurder een belletje
moet doen rinkelen. Zoals al door IBGV is opgemerkt tijdens de bespreking Strategische Visie 2030 missen wij in het beleid het voldoende vooraf inspelen op de gevolgen van de vergrijzing waaraan ook Valkenburg aan de Geul niet ontkomt. Weliswaar is vergroening, het aantrekken van jonge gezinnen, een prijzenswaardig en noodzakelijk streven echter spelen de vergrijzing en de gevolgen daarvan zich op meerdere terreinen af en daar moeten wij tijdig en integraal op inspelen. “Er zijn senioren die met 70 jaar al zorg
nodig hebben en er zijn senioren die met 70 jaar nog best wel een
bijbaantje zouden willen hebben. Kortom: Dé Senior bestaat niet.”
Deze conclusie wordt getrokken in de nota: “De zilveren eeuw” van de
provincie Limburg en IBGV sluit zich daarbij aan. Deze nota gaat over
het verzilveren van de kansen die de vergrijzing voor Limburg, en dus
ook Valkenburg aan de Geul, biedt. Kortom senioren economie betekent inspelen op
de senior als consument maar ook op de senior als ondernemer,
investeerder, werknemer, kennisoverdrager en adviseur. De fractie IBGV stelt dan ook voor om in 2007
een onderzoek te doen ter voorbereiding op een voorstel m.b.t. de
integrale inpassing van de senioren economie binnen het huidige
economische beleid en ter aanvulling op het seniorenbeleid van
Valkenburg aan de Geul en zullen hierover een motie indienen. Hoofdfunctie 7 :
Volksgezondheid en Milieu. Wet
Maatschappelijke Ondersteuning. Bij
de invoering van de WMO wordt getracht de mensen zoveel mogelijk
zelfstandig te laten leven, zonder dat mensen verstoken blijven van de
benodigde zorg. Binnenkort
komen de nodige uitwerkingsbesluiten ter accordering aan de raad. Dan
zal ook blijken hoe tevreden de betrokken instanties daadwerkelijk
zullen zijn over de ingezette koers. Wij zullen op dat moment nader
ingaan op de ontwikkelingen WMO. De vooruitzichten stemmen, ondanks de
nodige kritiekpunten nu al gunstig. Huisartsenpost. U
geeft in de programmabegroting te kennen dat u in 2007 nogmaals wilt
onderzoeken of een huisartsenpost binnen de gemeente Valkenburg aan de
Geul realiseerbaar kan zijn. Momenteel
moeten de inwoners van onze gemeente gebruik maken van de
huisartsenposten in het Atrium te Heerlen en het AZM te Maastricht. Het
grootste obstakel hierbij was de bereikbaarheid door vooral senioren
welke afhankelijk van openbaar vervoer of taxi deze post moesten
bereiken. vraag: ·
Zijn
er door uw college mogelijkheden onderzocht dan wel gecreëerd om voor
gebruikers van de huisartsenposten in de nachtelijke uren vervoer
middels een vorm van kleinbusvervoer mogelijk te maken? Hoofdfunctie 8 :
Ruimtelijke ordening en Volkshuisvesting. Van
de gemeente wordt verwacht dat in het belang van de volkshuisvesting een
actief en stimulerend beleid wordt gevoerd dat erop gericht is om binnen
de gemeente een zo goed mogelijk woon- en leefklimaat te houden en dit
zonodig te verbeteren. Recent
hebben wij van u mogen vernemen dat voorjaar 2007 ook in de kern Schin
op Geul en op de voormalige woonwagenlokatie Hekerbeek eindelijk gebouwd
gaat worden. Het
woningbouwprogramma dient qua differentiatie te passen binnen het
behoeftepatroon van alle bevolkingsgroepen. Vooral in de kleine kernen
is dit van essentieel belang voor het behoud van de leefbaarheid en
behoud van voorzieningen. We kunnen wel geld steken in allerlei extra
mogelijkheden en functies voor de diverse gemeenschapshuizen, maar deze
zullen uiteindelijk voor niets zijn als we niet zorgen voor voldoende
gebruikers/ inwoners. Vraag: ·
Welke
concrete acties gaat u ondernemen om het woningbouwprogramma in de
kernen beter te laten aansluiten op de bestaande behoeften? Wat betreft sociale woningbouw mis ik in de programmabegroting iedere vorm van aandacht. Feit is dat momenteel de goedkopere huurwoningen door de woningbouw-corporaties worden verkocht, waardoor er een tekort dreigt te ontstaan voor woonruimte voor mensen met een kleine beurs. Vraag: ·
Welke
concrete acties gaat u ondernemen om het sociale woningbouw programma
beter te laten aansluiten aan de bestaande behoeften? Ook
voor het de afgelopen periode veelbesproken onderwerp
“starterswoningen” mis ik in de voorliggende programmabegroting
iedere vorm van aandacht. Vraag: ·
Waarom
zijn in het meerjarenperspectief geen middelen voorzien voor een
eventuele bijdrage in de onrendabele top van toekomstig te realiseren
starterswoningen? Woonwagenzaken. Op
1 april 1999 is de Woonwagenwet ingetrokken. Het gevolg hiervan is dat
voor de woonwagenbewoners geen aparte wettelijke regeling meer bestaat.
Voor deze bewoners gelden dan ook dezelfde huisvestingsregels als voor
de overige bewoners van onze gemeente. Met de intrekking van de
Woonwagenwet verviel ook het Provinciaal Woonwagenplan en zal de
behoefte aan nieuwe standplaatsen plaatselijk ingevuld moeten worden en
niet meer via een berekening volgens het door de provincie opgestelde
woonwagenplan. Toch lezen wij in uw stukken dat op grond van de
provinciale taakstelling nog enkele standplaatsen dienen te worden
gerealiseerd? In
dit kader is het logisch dat de toewijzing van woonvoorzieningen voor
deze bewoners ook wordt overgenomen door de binnen de gemeente
opererende woningstichtingen alwaar het pakket “sociale woningbouw”
is ondergebracht. vraag : ·
Bent
u bereid om met de binnen onze gemeente opererende woningcorporaties
Wonen Zuid en Berg en Terblijt overleg aan te gaan betreffende
inschrijving en toewijzing van toekomstig vrijkomende woonwagenlocaties? De
financiële paragraaf. Financiële
aspecten. Zoals wij in ons betoog al stelden is de
fractie IBGV bijzonder ingenomen met de uitkomsten van de mei- en
septembercirculaire en de nagekomen meevallers. vraag: ·
Bent u bereid
toekomstige financiële meevallers geheel te gunste te laten komen voor
de burger, middels voor onze inwoners direct zichtbaar en meetbare
gemeentebrede resultaten in het publieke domein? Extra
aandacht vragen wij voor een transparant financieel beleid. Te vaak
worden wij als raad geconfronteerd met te laat aangeleverde stukken, ad
hoc beslissingen, of niet complete informatie. De begroting 2007 is
hiervoor een goed voorbeeld. vraag: ·
Bent
u bereid de raad periodiek en tijdig inzicht te geven in de stand en
verloop van de reserves en voorzieningen. In het bijzonder m.b.t. de
algemene reserve? ·
Bent
u bereid de raad maximaal te betrekken bij de opschoningactie reserves
en voorzieningen? ·
Bent
u bereid dat de raad dat (mee-) beslist over de besteding van
vrijgevallen kapitaallasten? Inkooporganisatie. Op
verzoek van de vorige raad werd het traject van verdere
professionalisering van het inkoopproces en inkooporganisatie in gang
gezet. Los van het feit dat wij van mening zijn dat dit proces de nodige
ambtelijke energie gekost heeft vinden wij het bestuurlijke
besluitvormingstraject toch traag verlopen. In de programmabegroting
geeft u aan dat op 1
november 2006 helderheid zal ontstaan welke gemeente aan de
inkoopcombinatie zullen meewerken. vraag: ·
Bent
u nog steeds de mening toegedaan dat dit het juiste pad is, teneinde
efficiëntie voordelen voor de eigen organisatie te behalen? ·
Hoe
hoog zijn de voorbereidings- en onderzoekskosten totaal en uitgesplitst
voor onze gemeente tot aan de feitelijke implementatie van een regionale
inkooporganisatie? ·
Kunt
u ons aangeven hoe de stand van zaken op dit moment is? ·
Welke
efficiëntievoordelen denkt u op termijn hiermee jaarlijks te kunnen
genereren en in welke orde en grote van formatieve en financiële
voordelen gaat het dan? Tot
Slot: Als
fractie Inwoners Belang Groot Valkenburg willen wij middels voorgaande
reactie in 1e termijn reageren op de nu voorliggende product-
en programmabegroting 2007-2010. In
afwachting van uw reactie op onze vragen en zienswijzen, verblijven wij
met vriendelijke groet. Raadsfractie
Inwoners Belang Groot Valkenburg, W.H.
Weerts, M.A.P.
Bisschops,
|